Vi rådgiver altid vores kunder til at tage udgangspunkt i deres eksisterende dokumentation og forretningsstrategi. Derved rammer virksomhederne som oftest allerede fra start flere krav i ISO 9001-standarden. De kommer således ikke til at opbygge et parallelt ledelsessystem, som typisk ender med at bliver passivt. Det virker måske banalt, men ikke desto mindre er det et kendt scenarie i flere virksomheder.
Da vi i tirsdags havde indledende efterprøvning i forbindelse med en ISO 9001-certificering ved en af vores kunder, ALPHA projects & logistics, viste det sig endnu engang at være en effektiv rådgivning. ALPHA brillerede ved efterprøvningen, hvor de redegjorde for deres tilgang til kvalitetsledelse på strålende vis. Udgangspunktet var egentlig, at vi også skulle bistå ALPHA ved hovedefterprøvningen til sommer, men det fandt både ALPHA og merrild-jensen unødvendigt. På den korte bane mistede vi omsætning, men til gengæld fik vi en ISO 9001-flyvefærdig og tilfreds kunde.